|
www.pionierzy40pp.pl Forum Grupy Rekonstrukcji Historycznej "Pionierzy 40 PP DL"
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzyśku
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2146
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Nie 11:58, 30 Cze 2013 Temat postu: Camionetta AS 42 "Sahariana" |
|
|
Jednen z pierwszych egzemplarzy Sahariany wyposażony w pustynne opony "Libia"
W latach 30-tych armia włoska używała w Afryce Wschodnie i Północnej pojazdów terenowych wyposażonych w ciężkie karabiny maszynowe, ale dopiero początki operacji w Libii przeciwko Brytyjczykom na jesieni 1940 r. ujawniły zalety wykorzystania przez wroga takich pojazdów. Niektóre z nich zostały przechwycone i używane przez Włochów podczas ich kontrofensywy w 1941 r. Włoska armia zdobyła dużą liczbę angielskich lekkich ciężarówek, które później częściowo zostały uzbrojone we włoskie karabiny maszynowe i lekkie działka. Włosi byli tak zadowoleni z ich używania, że w 1942 r. , że kilka AS 37 Autocarro Sahariano ( ciężarówki Sahara) zostały zmodyfikowane do takich uzbrojonych transporterów. Te nieopancerzone samochody były używane jako pojazdy wsparcia dla pojazdów opancerzonych (których brakowało na froncie) do patrolowania, zwiadu, a zwłaszcza w operacjach przeciwko British Long Range Desert Group.
9 września 1943 r. Żołnierze włoscy w Rzymie przed walką z Niemcami, kilka godzin po ogłoszeniu zawieszenia broni z Aliantami.
W lipcu 1942 r. sformowano w 10 pułku Arditi, niezależną kompanię (
(Indipendent Compagnie Camionettisti) jako elitarną jednostkę wyspecjalizowaną w zwiadzie dalekiego zasięgu i ofensywnych rajdach. Armia włoska zgłosiła zapotrzebowanie na uzbrojone wozy terenowe i przedsiębiorstwo SPA-Viberti zaproponowało dwa pojazdy., tj. Camionetta AS (A.S. = " Africa Settentrionale") 42 i Camionetta AS 43. Pierwszy z nich był oparty na podwoziu samochodu opancerzonego Autoblinda AB 41, a drugi na ciężarówce AS 37. Prototyp zaprezentowano 9 lipca 1942 r.
Model AS42 zwany jako Camionetta Desertica Modello 42 (przez żołnierzy określany jako Sahariana) byl produkowany od sierpnia 1942 r. choć zatwierdzono go dopiero w grudniu 1942 r. Pojazd ten nie był opancerzony, z silnikiem z tyłu i dużą przestrzenią dla pięcioosobowej załogi w środku kadłuba. Pojazd przewoził 4 kanistry wody z przodu i 20 kanistrów benzyny po bokach oraz amunicję i jedzenie odpowiednie do długości operacji. Uzbrojenie stanowiły zazwyczaj karabin maszynowe Breda mod. 37 o kal. 8 mm w towarzystwie albo 20 mm działka przeciwpancernego Solothurn albo 20 mm działka przeciwlotniczego Breda mod.35 albo działa 47/32. Podwozie i części napędu były z wozu opancerzonego AB 41. Radiostacje dalekiego zasięgu zamontowano tylko na kilku egzemplarzach, używanych jako wozy dowodzenia, które były uzbrojone tylko w karabin maszynowy. Otwarty przedział załogi był chroniony przed deszczem rozkładanym brezentowym dachem/blandeką.
W styczniu 1943 r. wprowadzono Camionettę II (Sahariana II lub Metropolitana), w której dodano 2 dodatkowe skrzynie z tyłu i 2 długie kontenery po bokach zamiast 10 kanistrów. Zaprzestano też montowania ekranów przeciwko piaskowi po bokach.
Pojazd był udaną konstrukcją, ale drogą i mechanicznie skomplikowaną. Około 80 szt. przekazano do Raggruppamento Sahariano, to 10° Reggimento Arditi, a po kilka sztuk do szkół wojskowych i mniejszych jednostek. 26 szt. zostało użytych w Libii i Egipcie od października 1942 r. i w Tunezji od stycznia 1943 r., a ponadto 18 szt. Saharian II w obronie Sycylii od sierpnia 1943 r. w II batalionie 10 pułku Arditi. Wiele AS 42 zostało zniszczony podczas bombardowania fabryk i w czasie ataków lotnictwa podczas ich przewozu.
Kilka sztuk użyto w walkach przeciwko niemieckim spadochroniarzom w Rzymie w dniach 9-10 września 1943 r., po zawieszeniu broni między Włochami a Aliantami. Co ciekawe 6 szt. (według innych źródeł 7-9 i 46 żołnierzy) zostało włączonych do 2. Fallschirmjäger Division "Ramke" ( 2 niemieckiej dywizji spadochronowej) wraz z ich włoskimi załogami i trafiły na front wschodni na Ukrainie, gdzie zostały utracone w walkach zimą 1943/1944 r. 10 szt. pozostało w Rzymie w ramach Włoskiej Policji Afrykańskiej (Polizia Africa Italiana), z których jeden został zniszczony przez Shermana, gdy Amerykanie wkraczali do Rzymu 4 czerwca 1944 r. Aie żołnierze Repubblica Sociale Italiana ani sami Niemcy nie używali AS 42. Według innych źródeł batalion "Barberigo" z X-mas lubi inna jednostak RSI była wyposażona w 2 szt. Sahariany zdobytymi w Rzymie, które wzięły udział w walkach pod Anzio-Nettuno na początku 1944 r., potem na froncie wschodnim i w końcu we Francji.
Po wojnie pozostałe AS 42 Sahariana II były i używane do połowy lat 50-tych przez włoską Policję. Takie wozy miały 6-osobową załogę i byly wyposażone w radio.
Październik 1943 r. Sahariana II na froncie wschodnim
Jeszcze jedna fotka z frontu wschodniego...
Wnętrze Sahariany. Po prawej stronie kierownicy mocowanie pod podstawę do Bredy mod. 37
Rzym 1944 r. Sahariany w służbie PAI (Polizia Africa Italiana)
Pierwsze Sahariany AS 42 były malowane na kolor piaskowy. Większość Sahariana II była malowana na standardowy włoski, trzy-kolorowy kamuflaż z średniozielonymi, czerwonobrązowymi plamami na tle piaskowym. W takim kamuflażu walczyły od wiosny 1943 r. Po wojnie Policja używała tych pojazdów malowanych na czerwono. Na pojazdach nie malowano oznaczeń numerycznych. Używano tylko tablic rejestracyjnych.
W służbie włoskiej Policji. Lata 50-te.
Waga pojazdu (netto): 4500 kg (wg. innych źródeł AS 43 - ok. 4000 kg)
Waga pojazdu (brutto) 6000 kg
Długość - 5,62 m
Szerokość - 2,26 m
Wysokość - 1,80 m
Prześwit pod podwoziem - 35 cm
Silnik: SPA Abm 1, 6 cylindrów w rzędzie, benzyna, 100 KM i 2,700 rpm (?), chłodzony wodą.
Skrzynia biegów: 6 do przodu, 1 do tyłu
Maksymalna prędkość na drodze: 80 km/h (wg. innych źródeł AS 43 - do 100 km/h)
Zasięg: 300 km, do 1100 km przy wykorzystaniu 20 zapasowych
kanistrów (wg. innych źródeł AS 43 - od 500 km do 1400 km)
Jazda stromotorowa: do 23 stopni ( jesli to znaczy "Gradient 23" stopnie)
Głębokość brodzenia: do 70 cm
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Nie 17:26, 30 Cze 2013, w całości zmieniany 7 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzyśku
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2146
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Nie 13:05, 30 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Jeszcze parę fotek:
[img]http://www.ww2incolor.com/d/562800-4/camionettasaharianaprimopiano1[/img]
i to samo w kolorze:
[img]http://www.ww2incolor.com/d/562673-4/camionettasaharianaprimopiano[/img]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Nie 13:28, 30 Cze 2013, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzyśku
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2146
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Nie 13:31, 30 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Wóz ze 103 kompania 10 pułku Arditi, Tunezja marzec 1943 r.
Camionetta zniszczona na via Nazionale w centrum Rzymu:
[img]http://www.ww2incolor.com/d/6138904/camionettasaharianacolpita2[/img]
Przedział załogi. Wnętrze:
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Nie 13:47, 30 Cze 2013, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzyśku
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2146
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Nie 17:25, 30 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Tunezja 1943 r.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wojak33
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 995
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: Pon 11:38, 01 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
z pomysłów które mieliśmy podczas święta pułkowego może wyjść coś dobrego. Krzyś podał powyżej wymiary Sahariany a wg wikipedii wymiary pojazdu o którym mówiliśmy (celowo bez nazwy bo to część forum ogólnodostępna są następujące:
Długość 5,75 m
Szerokość 2,35 m
Wysokość 2,31 m
Prześwit 0,43 m
zużycie paliwa na drodze to teoretycznie 30 lit/100 km
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wojak33 dnia Pon 12:03, 01 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kangur AIF
Dołączył: 08 Sty 2012
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 15:12, 01 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
wojak33 napisał: | z pomysłów które mieliśmy podczas święta pułkowego może wyjść coś dobrego. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomek
Dołączył: 06 Maj 2009
Posty: 950
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 18:57, 01 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Mówiłem że się nadaje....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wojak33
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 995
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: Pon 20:41, 01 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
pozostaje podjąć decyzje, znaleźć spawacza z pomyślunkiem i... zastanowić się nad rentownością produktu gotowego przez pryzmat transportu na imprezy.
A swoją drogą poczujcie klimat gdybyśmy no za rok w Olkuszu przyjechali Saharianą
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzyśku
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2146
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Pon 22:12, 01 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Co do wykorzystania, to uważam, ze auto nadaje się na imprezy drugowojenne z tematyki:
a) Afryka 1942-1943
b) Sycylia 1943
c) Anzio 1944
d) Ukraina i front wschodni 1943/1944
e) Francja 1944/1945
Nie jest to bogata jakoś tematyka pod względem ilości imprez w Polsce, ale mimo to jestem za.
Jeszcze jedna fotka z Europy:
[img]https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbg-L4o1XaBcOlsWWYwvKshYMCcaWJC0hF3izp4pBdIG89KBbb[/img]
Kamuflarz kontynentalny:
I jeszcze:
Radiostacja RN5 wmontowana do Camionnetty AS 42 tipo II oraz przenośna radiostacja TXO-OC3 m.in. do tych wozów
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Wto 8:39, 02 Lip 2013, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzyśku
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2146
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Wto 8:29, 02 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Na modelach też wida ciekawe detale:
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Haken
Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 939
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 8:54, 02 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Jaka jest średnica kół w taj Saharianie ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wojak33
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 995
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: Wto 17:11, 02 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
możemy budowę zacząć od tego
[link widoczny dla zalogowanych]
na oponach (w modelu) jest napisane 11 25 x 24 wiec chyba 24 calowe felgi:)
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wojak33 dnia Wto 17:27, 02 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzyśku
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 2146
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Wto 21:21, 02 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=idZnf0_S41g
Nasz wóz w akcji, a w zasadzie nawet 4 szt....
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzyśku dnia Wto 21:32, 02 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wojak33
Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 995
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: Wto 21:40, 02 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Krzyśku napisał: | http://www.youtube.com/watch?v=idZnf0_S41g
Nasz wóz w akcji, a w zasadzie nawet 4 szt.... |
Bardzo ciekawa kronika! Pluton takich samochodów panc stanowił naprawdę dużą siłę ognia.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kangur AIF
Dołączył: 08 Sty 2012
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 22:12, 02 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Krzyśku napisał: | http://www.youtube.com/watch?v=idZnf0_S41g |
Jak widzę montowane na nich były nawet zdobyczne km-y - w kronice kolesie strzelają z Vickers-a 'K' jakie montowano na pojazdach LRDG i SAS
Po za tym zdobyczny Willys LRDG/SAS...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|